Home

CASE RUUKKI

Ruukki Construction Oy on käyttänyt Suomessa vuodesta 2014 alkaen reaaliaikaista kuljetustenseurantaratkaisua, jonka kautta Ruukki voi tarjota asiakkailleen entistä laadukkaampaa palvelua. Ratkaisu perustuu Sovelluskehittäjät Ryhmään kuuluvan Identoin Celesta-tuotteisiin.  

Janne Latvala C

”Celestan käyttö on ollut sujuvaa alkuperehdytyksen jälkeen. Nyt voimme lähettää asiakkaillemme tekstiviestein tiedon arvioidusta toimitusajasta. Ajojärjestelijämme näkevät kartalla, missä alihankkijoidemme autot ajavat, ja voimme lähettää ja vastaanottaa viestejä heidän kanssaan”, kertoo Logistic Manager Janne Latvala Ruukki Construction Oy:stä ja jatkaa: “Tämä on ollut erittäin onnistunut projekti.”

Ajojärjestely helpottuu

Ruukin ajojärjestelijöillä on käytössään Celesta Plan -sovellus ja kuljettajilla puolestaan Celesta Mobile. Ajojärjestelijät näkevät Celesta Planista kaikkien liikenteessä olevien autojen sijainnin purkupaikkoineen kartalla reaaliajassa. Kuljettajien ja ajojärjestelijöiden välillä voidaan muun muassa lähettää viestejä, ajo-ohjeita, tietoja paluukuormista sekä kuvia purkupaikoilta liitettynä varaumiin. Kuljettajan mobiilisovellus toimii Android-tablettitietokoneilla ja Android-puhelimilla.

Sovelluksen kehitystyössä apuna ovat toimineet myös ajojärjestelijät sekä Ruukin sopimuskuljettajat. Viimeisimpinä toimintoina järjestelmään on toteutettu muun muassa sähköinen rahtikirja, jossa asiakkaan kuittaus toimituksen vastaanotosta mobiililaitteen näytölle siirtyy Ruukin arkistojärjestelmään sekä sähköinen keikkalappu, jonka kuljettaja täyttää kuljetuksesta. Keikkalapun tiedot siirtyvät Celesta Planiin, josta ajojärjestelijä tarkistaa tiedot ja hyväksyy ne lähetettäväksi Ruukin SAP-järjestelmään. Kuljettaja tai alihankkija näkee kirjaamansa tiedot mobiililaitteellaan raporttina.

Celesta helpottaa myös kuljettajan arkea

Tehowatti Oy toimii Ruukki Construction Oy:n sopimuskuljettajana ja on käyttänyt Sovelluskehittäjät Ryhmän toteuttamaa Celesta Mobile -sovellusta siitä saakka, kun sovellusratkaisu alun perin otettiin Ruukissa käyttöön.

Jari_Toppinen-1

”Celestan käyttöönotto on ollut meille vaivatonta. Olen ollut mukana viimeisimmän version kehitystyössä, joten on ollut hienoa päästä myös vaikuttamaan sovelluksen kehitykseen kuljetuksen näkökulmasta.” kertoo Tehowatti Oy:n Jari Toppinen.

Toppisen kuuleman perusteella myös muut kuljettajat ovat tykänneet sovelluksen yksinkertaisuudesta. Celestan suurimmaksi eduksi hän mainitsee paperitöiden vähenemisen.

”Jaamme kattopeltiä asiakkaille ja kaikki kattoturvatuotteet mukaan lukien tuotteita on todella paljon, joten paperiakin on aiemmin kertynyt reilusti. Purkupaikkoja voi reitin varrella olla jopa kolmisenkymmentä. Sähköisen rahtikirjan myötä rahtipapereiden määrä on puolittunut. Tavoitteena on kehittää toimintaa siten, että myös asiakkaalle jäävät dokumentit olisivat sähköisessä muodossa.” jatkaa Toppinen. Tehowatissa on siirrytty sähköiseen kirjanpitoon, ja paperin käyttöä on muutenkin pyritty minimoimaan kaikessa, joten Celesta istuukin yrityksen tarpeisiin hyvin.

Tehowatti käyttää Celestan Android-versiota sekä tabletilla että puhelimella. Asiakkaalle soitto onnistuu suoraan sovelluksesta, joten yhteystietoja ei tarvitse enää etsiä tai näppäillä itse puhelimelle. 

”Myös paluukuormien ja reittiohjeiden saapuminen suoraan tabletille on omalta osaltaan helpottanut toimintaa, kun enää ei tarvitse itse soitella kuljetukseen.”

https://www.ruukki.com

 

”Nyt voimme lähettää asiakkaillemme tekstiviestein tiedon arvioidusta toimitusajasta. Ajojärjestelijämme näkevät kartalla, missä alihankkijoidemme autot ajavat, ja voimme lähettää ja vastaanottaa viestejä heidän kanssaan. Tämä on ollut erittäin onnistunut projekti”.

Janne Latvala, Logistics Manager, Ruukki Construction
Sovelluskehittäjät ruukki koodi